Begrijpelijke taal infographics en toegankelijkheid

Schwung is groot voorstander van helder communiceren. We maken ingewikkelde communicatiezaken graag simpel. Zo komt de boodschap het beste over. Worden merken sterker. En begrijpt de ontvanger wat de boodschap is. Dit doen we, naast de ontwikkeling van heldere creatieve communicatiemiddelen, op basis van onderstaande aandachtsgebieden.

 

Begrijpelijke taal
Infographics iconen en tutorials
Toegankelijkheid websites

Begrijpelijke taal
Infographics iconen en tutorials
Toegankelijkheid websites

Begrijpelijke taal

Eigenlijk moet alle communicatie begrijpelijk zijn. In de zorg is dat nog eens extra het geval. Het gaat meestal om zaken die voor leken ingewikkeld zijn. Veel informatie is inhoudelijk lastig en vaak beschreven vanuit het perspectief van ‘de professional’. Nadeel daarvan is dat de gemiddelde Nederlander daardoor vaak moeite heeft met het begrijpen van de boodschap.

Misschien denk je: “Begrijpelijke taal is kindertaal. Zo wil ik niet bekend staan.” Gelukkig wordt dat door lezers anders gezien. Uit onderzoek blijkt: ook hoger opgeleiden lezen meestal liever een tekst op taalniveau B1 dan op niveau C1. Een B1-tekst leest namelijk makkelijker en sneller. Dus uiteindelijk maak je daar iedereen er blij mee.

Schwung helpt organisaties te communiceren in begrijpelijke taal. We werken hiervoor samen met tekstschrijvers die, net als wij, graag willen dat communicatie werkt. Daarom tekenden we het taalnetwerk contract. En dragen we actief bij aan het terugdringen van laaggeletterdheid en het schrijven van begrijpelijke taal.

Infographics, iconen en tutorials

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Om je tekst te verduidelijken is het daarom een goed idee om visualisaties zoals infographics en iconen te gebruiken. Daarmee kun je ingewikkelde boodschappen helder overbrengen. Schwung is sterk in deze visuele vertaling. We doen dat voor veel van onze opdrachtgevers.

Toegankelijkheid websites

Om iedereen zo goed mogelijk te informeren zijn voor overheidswebsites toegankelijkheidsrichtlijnen opgesteld. Wij denken dat het goed is dat andere branches, zoals de zorg zich ook aan deze richtlijnen houden. De webrichtlijnen stellen eisen aan techniek, design en content. Zie hieronder een korte samenvatting van de richtlijnen:

  • Bedienbaar. Een website moet voor iedereen te bedienen zijn. Op mobiel, tablet en desktop. Met maar ook zonder toetsenbord. Eventueel met ondersteuning van spraaksoftware.
  • Begrijpelijk. Het is belangrijk dat de content op een website voor iedereen begrijpelijk is. Dat betekent dat deze wordt ontwikkeld met het oog op helderheid, duidelijkheid en leesbaarheid. Teksten moeten bijvoorbeeld geschreven zijn op het juiste taalniveau: B1.
  • Robuust. De content op een website moet op verschillende manieren toepasbaar en bereikbaar zijn. Bijvoorbeeld via verschillende webbrowsers en hulpapparatuur.
  • Content op een website moet betekenisvol, bruikbaar, duurzaam en uitwisselbaar zijn. Een gelaagde opbouw van een website is onder meer belangrijk.
  • Waarneembaar. De content op een website moet voor iedereen zichtbaar of leesbaar zijn. Dus ook voor iemand die (kleuren)blind is. Dat heeft betrekking op tekst (kleurcontrast), maar ook op afbeeldingen en video’s.

Over schwung in de zorg

Schwung is een creatief bureau voor merkcommunicatie. Experts in het ontwikkelen van merken en het benutten van deze kracht in de totale communicatie. Ook in de zorg. Van strategie tot uitvoering. Creativiteit is daarbij onze drijvende kracht. Dat herken je in onze aanpak maar ook in de vormgeving van de middelen. Daarin maken we steeds weer uitgesproken en effectief werk.

 

> meer weten over Schwung in de zorg?

> meer weten over het werven van medewerkers in de zorg?

> Meer weten over merkidentiteit en marktwerking in de zorg?

Meer weten over begrijpelijke taal infographics en toegankelijkheid? Bel (013) 462 02 40

Contact formulier Schwung

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
contact

Meer weten?
Vraag het

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.