Digitale strategie

Van doelen en klanten naar actie
Veel organisaties zijn geneigd om op iedere digitale ontwikkeling in te springen. Omdat het kansen biedt. Omdat hun concurrentie het doet. Of erger nog, omdat ze denken dat het ‘hip’ is. Vaak heeft dat niet het gewenste resultaat, omdat er bij al die organisaties wat ontbreekt. Ze missen the bigger picture: een doordachte, effectieve digitale strategie.

Download de brochure Lees verder

Digitale strategie ontwikkelen

Hoe investeer je doelgericht in digitale kanalen en technieken? Hoe kies je de middelen die perfect passen bij jouw organisatie? En hoe weet je dat jouw doelgroep op die digitale services zit te wachten?

Een digitale strategie geeft je antwoord op al die vragen. Op die manier investeer je alleen in digitale oplossingen en kanalen die bijdragen aan het bereiken van je doelstellingen. En misschien nog wel belangrijker: aan het blij maken van je klanten.

In drie stappen naar een digitale strategie
Een goede digitale strategie begint bij het vaststellen van je bedrijfsdoelstellingen op de middellange termijn. Vervolgens onderzoek je jouw klanten. Wat zijn hun drijfveren? Wat hebben ze nodig? Hoe maak je ze blij? Tot slot leg je de uitkomsten naast elkaar en kijk je waar de synergie zit. Om vervolgens actie te ondernemen!

1. Stel je doelen vast
2. Leer je klanten door en door kennen.
3. Koppel je strategie aan je doelen


STAP 1 – STEL JE DOELEN VAST
Het opstellen van een digitale strategie begint altijd bij je organisatie. Ga op zoek naar wat jouw organisatie de komende jaren wil bereiken. Een beproefde aanpak is het ontwikkelen van een ‘brutaal ideaal’ (BHAG = Big Hairy Audacious Goal). Dat is een sterk uitvergroot toekomstperspectief, waarbij je hoge – bijna onrealistische doelen – stelt. Zie het als ambitieuze dromen. Je kunt ook kijken naar je beleidsplan. Het is de kunst deze uitdagend en abstract te definiëren. De volgende vragen helpen je daarbij:

A | Wat zijn je (commerciële) doelstellingen?
B | Wat is de rol van jouw organisatie in de wereld?
C | Wat wil je bereiken (in het algemeen en per doelgroep)?

Ook houd je bij het formuleren van je digitale strategie rekening met de algemene marketingdoelstellingen. Er is immers geen strategie zonder doel. Enkele voorbeelden van marketingdoelstellingen:

• Vergroten brand awareness
• Maatschappelijke verbinding versterken
• Meer klanten aan de organisatie binden

STAP 2 – LEER JE KLANTEN DOOR EN DOOR KENNEN
Wanneer je jouw doelgroep kent, weet je ook wat je doelgroep nodig heeft. Daarom is het belangrijk om te kijken naar je klant, naar je huidige aanbod en om de customer journey te definiëren. Als je dat duidelijk voor ogen hebt, kun je de behoeften van je doelgroep verbinden met de doelen van je organisatie.

Klant | Begin met het ontwikkelen van persona’s. Wie is je doelgroep en wat zijn de behoeften? Waarmee maak je ze blij mee en hoe past dat in relatie tot wat je aanbiedt? Ontwikkel de persona’s zorgvuldig, want ze vormen de basis van je digitale strategie. Gebruik hiervoor bestaande data uit de kernsystemen van je organisatie en bijvoorbeeld uit Google Analytics.

• Wie is je klant?
• Wat zijn de demografische gegevens van je klant?
• Wat zijn de interesses van je klant?

Tip: Zet de kennis vanuit je organisatie in. Medewerkers met veelvuldig klantcontact kunnen veel zeggen over wie jouw doelgroep precies is.

Aanbod | Welke producten, diensten en services zijn er op dit moment? Hoe worden ze nu aangeboden? En sluit dat aan op de behoefte van je doelgroep?

Customer journey | Weet je hoe de customer journey van je organisatie eruitziet? Dan krijg je een beter beeld van de ideale inzet van digitale kanalen en middelen. Denk daarbij aan kanalen als:

• SEO en SEA
• Social media
• Contentmarketing
• E-mailmarketing
• Apps
• Affiliatie kanalen
• Chatfunctie
• Online shop
• Bezorgservice
• Online surveys
• Linkbuilding
• Responsive ontsluiting data
• Kennis- en informatiekoppelingen met andere systemen

Op zoek naar de synergie
Je hebt de doelen van je organisatie voor ogen, weet waar je klant behoefte aan heeft en welke middelen voor handen zijn. Dan zoek je nu naar de punten waar die drie samenkomen.

Wat nu rest, is het benoemen van de benodigde kanalen en oplossingen. Vanuit de customer journey weten we waar de touchpoints tussen jouw organisatie en je klanten zitten. Deze contactmomenten kun je invullen met digitale kanalen en technieken, van website tot nieuwsbrief en smartphone-app.

STAP 3 – KOPPEL JE STRATEGIE AAN JE DOELEN
Je stelt een digitale strategie op om je algemene doelen te realiseren. In deze laatste stap pak je terug naar de doelen van stap 1. Daarbij geef je aan wat er nodig is om de doelen te bereiken. Bijvoorbeeld: voor de optimalisatie van het klantproces moet een app worden ontwikkeld, zodat klanten altijd op de hoogte kunnen blijven van hun order.

De digitale strategie in beeld
Best een hoop informatie. Toch? Om het proces wat duidelijker te maken, hebben we de stappen hieronder gevisualiseerd. Dit is een basisbenadering die we waar nodig samen aanscherpen op jouw specifieke vraag. Heb je vragen? Stel ze dan aan Schwung. We helpen je graag.

Merk-werk-vragen?

Stel ze aan Nick