Merkessentie

Het begint allemaal met de organisatie zelf. Merken bouwen doe je van binnenuit. Om het makkelijk te maken hebben we hiervoor een DIY-Branding model ontwikkeld. Op basis hiervan kun je zelf – met wat hulp van Schwung – werken aan de definitie van je merkessentie.

DIY-Branding is een werkwijze waarbij je zelf met een groep medewerkers aan de slag gaat. Zo halen we in vijf sprints waardevolle informatie op en ontwikkel je jouw merkessentie. Van begin af aan werken we samen met medewerkers vanuit de organisatie. Daardoor zorg je voor meer betrokkenheid en draagvlak. In de werkwijze maken we gebruik van bewezen modellen. Die zijn het gereedschap in onze toolbox, waarmee we DIY-Branding makkelijk en effectief maken!

Wat het oplevert

Na het doorlopen van de vijf sprints weet je waar je als merk voor staat. Wat je onderscheidend maakt. Wat je doet en voor wie. Met dit merkfundament is het schrijven van een missie, visie of corporate story kinderspel. Ook dit kun je zelf doen. Of je vraagt Schwung dit te doen.

De volgende onderdelen komen aan bod:

Merkarchitectuur (optioneel)

Een merkarchitectuur beschrijft de rollen en verhoudingen tussen alle verschillende merken en producten of diensten van een organisatie. … Allerlei ontwikkelingen binnen jouw organisatie kunnen ertoe leiden dat het herzien of ontwikkelen van je merkarchitectuur noodzakelijk wordt.

Brutaal ideaal

Het begint met dromen. Waar sta je tien tot twintig jaar in de toekomst? Wat zijn je ambities? Wat draag je bij aan de wereld? Waar ga je voor? En wat wil je bereiken? Een brutaal ideaal is een helder en overtuigend einddoel. Het is tastbaar en geeft energie. Mensen snappen het onmiddellijk. Het is de sweet spot tussen passie, kunde en de winstpakker van jouw organisatie.

 

Golden Circle

Het draait om de WHY, HOW en WHAT. In de Golden Circle van Simon Sinek staat ‘waarom’ voor het doel, en de drijfveer, overtuiging en motivatie van jouw organisatie. Het is de laag boven het brutaal ideaal. Waar je het allemaal voor doet. Waar je voor uit je bed komt. Ambitie en toekomstbeeld zijn daarin leidend. Het idee is dat merken draaien om de WHY. Daar leg je de verbinding met je klant mee.

Kern- en merkwaarden

In een merktraject kunnen kern- en merkwaarden niet ontbreken. Kernwaarden zijn vooral intern gericht. Het zijn de vaste ankers van jouw organisatie. Het karakter wordt er in uitgelegd. De waarden waar je allemaal voor staat. In de externe communicatie heb je niet zo veel aan kernwaarden. Vaak zijn ze niet onderscheidend genoeg. 

Merkwaarden laten daarentegen direct zien waaraan je te herkennen bent. Wat onmiskenbaar van jou is. Wat je juist anders doet dan de rest. Dat gaat zelden over wát je bedrijf of organisatie doet. Maar juist over HOE je dat doet. Merkwaarden lijken op kernwaarden maar zijn vooral voor communicatie met de buitenwereld.

MEER WETEN?
Neem contact
op met
Nick de Cock
013 462 02 40

Meer weten over DIY-branding?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 Beoordeel website

Oeps! We konden je formulier niet vinden.