Een logo of huisstijl laten maken hoe werkt dat..

De kracht van een huisstijl spreekt voor zich. Daarvan hoef je niemand te overtuigen. Wie kent het vogeltje van Twitter niet. Of die grote gele M van… Precies, McDonalds. Een logo (in de vorm van een woord- en/of beeldmerk) is de meest basale manier om als merk te laten zien dat je bestaat. Wat je doet en waarvoor je staat. De uitstraling zegt iets over je karakter, of het karakter van je organisatie. Ben je jong, snel en wild of juist ingetogen en frivool? Ieder merk is anders. De huisstijl dus ook. 


Logo, huisstijl of corporate identity?
Soms bestaat er verwarring over de termen logo, huisstijl en corporate identity. Het logo is het woord- en beeldmerk van een merk. In de simpelste definitie is een huisstijl de uiterlijke verschijningsvorm van een organisatie. Denk aan de naam, het logo, kleuren, typografie (lettertype), vormentaal (stramienen/vlakken/curves/opmaak) en fotografiestijl.
In de uitgebreide betekenis van huisstijl gaat het vaak om de volledige corporate identity, het bredere perspectief: de uiterlijke verschijningsvorm, de communicatie en het gedrag van een organisatie en haar medewerkers. Alle drie deze elementen spelen een een rol bij het ontwerpen van een nieuwe huisstijl.

Een huisstijl laten maken: hoe werkt dat?

Bovenstaande uitleg geeft al aan dat hiervoor geen vaste werkwijze te formuleren is. Voor het verloop van dit proces maakt het daarnaast een groot verschil of je aan de slag gaat voor een éénpitter of een multinational. Of het een nieuwe organisatie betreft, een rebrandingstraject of een fusie. Toch zijn er in de basis overeenkomsten in de aanpak. Dat leggen we hieronder in grote lijnen uit.

Organisatie, inhoud en vorm

Alles begint bij de organisatie zelf. We willen weten wat voor club het betreft. Wat ze drijft. Voor wie ze werken en nog veel meer. Bij een éénpitter ontdek je dat tijdens een goed gesprek. We sparren en graven. Voelen de energie en raken zo geïnformeerd én geïnspireerd.  

Bij grotere organisaties is er meer nodig om de business, cultuur, de drijfveren en beloftes te doorgronden. Het vraagt om een uitgebreide aanpak. Het vraagt om een full Schwung merkstrategie- en merkidentiteittraject. De bottom line blijft echter hetzelfde: we zoeken naar de antwoorden op allerlei vragen (wie, wat, waar, hoe en waarom). En we willen gevoel bij een bedrijf ontwikkelen. Het is een fase waarin we de samenwerking met de klant opzoeken. Die samenwerking is dé manier om in sync te komen met elkaar. Online merkanalyse, gesprekken, brainstormsessies en workshops – we halen alles uit de kast om het merk volledig te doorgronden.

Vormgeving en creativiteit

Vervolgens kan het creatieve deel van het werk beginnen. Het moment waarvan ontwerpers smullen. Maar ook het moment van de waarheid. Alle input moet samenvallen in een woord- en /of beeldmerk dat bij de opdrachtgever past. Het draait om gevoel voor vorm en beeldtaal. Het is ‘spelen’ met de ingrediënten en zoeken naar toevoegingen die ertoe doen. En elimineren wat overbodig is. Vorm, tekst, kleur, formaat: alles speelt een rol.

Tromgeroffel: de presentatie

Na het schetswerk komt de presentatie. Een mooi moment. Klanten staan te trappelen. De Schwung-creatieven zijn klaar voor de ‘onthulling’ van hun ‘meesterwerk’.

Wij vinden het prettig om eerst diep te graven om tot een tot een ver uitgewerkt eerste voorstel en dit vervolgens te presenteren. Het voorstel heeft dan alle ‘interne’ eliminatiefases bij Schwung overleefd en de kans gehad om te groeien. Negen van de tien keer schieten we hiermee voor onze klanten in één keer raak. Ontvangen we applaus.

Schieten we mis of is de reactie lauwtjes? Dan gaan we op basis van gerichte feedback door. Net zo lang tot de klant – en wij – er samen enthousiast van worden.

De huisstijl

In de presentatie maken we ook altijd een doorkijkje naar de ‘huisstijl’. Hoe gedraagt het logo zich in een omgeving? Is het toepasbaar als avatar op social media? Hoe ziet een visitekaartje eruit? Soms kijken we in deze fase zelfs quick and dirty naar de look en feel van de website. Zodat wij weten en kunnen laten zien dat het logo ‘werkt’.

Uitwerking: van huisstijl naar middelen

Als eenmaal de basis is gelegd, komt de uitwerking. Dit gaat snel. Alle ingrediënten zijn er om op door te pakken. We gaan ‘middelen’ maken. Visitekaartjes, enveloppen, PowerPointsjablonen, websites… alles wat nodig is.

 

Daarnaast kunnen we vast beginnen aan de ontwikkeling van het brand manual, mocht de organisatie daar behoefte aan hebben. Daarin leggen we de visuele uitgangspunten vast, zoals kleur, lettertype en logogebruik. Beschrijven we de missie, visie en de beeldtaal en geven we gaandeweg voorbeelden. Zo bouwen we stap voor stap aan een bruikbaar, functioneel en inspirerend brand manual.

En dan het echte werk: interne en externe communicatie

Met de huisstijl op orde begint het echte werk: het opstarten van de interne en externe communicatie. Bij Schwung geloven we namelijk in communicatietrajecten in plaats van communicatieprojecten. We committeren ons aan onze opdrachtgevers. Werken samen met hen aan het realiseren van successen.

Wat mag je van Schwung verwachten

Schwung is een creatief bureau voor merkcommunicatie. Onze oorsprong ligt in de creatie. Nog steeds gaat ons ontwerpershart sneller kloppen van het ontwikkelen van logo’s en huisstijlen. We worden daar als creatief bureau blij van. Bovendien zijn we niet snel tevreden. We houden niet van half werk. Wil jij een hele sterke huisstijl laten maken? Neem dan contact op met Peter Cuunders.

MEER WETEN?
Neem contact
op met
Peter Cuunders
013 462 02 40

Meer weten over het ontwikkelen van een huisstijl?

Contact formulier Schwung

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
contact

Meer weten?
Vraag het

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.