Employer branding

Schwung is specialist in het werken aan merken.  We ontwikkelen merken voor onze opdrachtgevers en helpen ze bij het -bewerken van hun markten. Maar ook met de -ontwikkeling van hun werkgeversmerk.

Branding / marketing / people analytics
Echte arbeidsmarktcommunicatie gaat verder dan alleen het in de etalage zetten van een uitdagend werkgeversmerk. Het is het begin van een structurele focus op het vinden, binden en ontwikkelen van de juiste medewerkers die samen organisatie doelen realiseren. Schwung is sterk in Employer branding en job marketing. Voor analytics werken we samen met specialisten op gebied van HRM. 

Snijvlak HR en communicatie
Arbeidsmarktcommunicatie is een werkveld dat zich begeeft op het snijvlak van HR en communicatie. Vanuit de expertise van Schwung leggen wij de focus op het creatieve en communicatie-deel van het werkgevers-merk-werk. Maar geven ook handvatten en jargon om het werkgeversmerk te embedden in de organisatie. Het helpt daarbij als HR al van begin af aan is aangehaakt. We hebben elkaar nodig. 

Ontwikkelen van een employer brand
Het werken aan een employer brand (werkgeversmerk) is eigenlijk niet veel anders dan wat je doet bij het ontwikkelen van een corporate merk. In beide gevallen ligt de focus op het ‘zijn’ van de organisatie. Er wordt rekening gehouden met ‘the big picture’. De ambitie, omgeving, omstandigheden, stakeholders en concurrenten  en nog veel meer. 

Vanzelfsprekend ligt het accent meer op het typeren van de bedrijfscultuur en medewerkers. Wat heb je in huis, wat zoek je voor mensen. Door zuiver te typeren waar de ­gemeenschappelijke energie en kwaliteit zit verbind je bestaande medewerkers. Zet ze in hun kracht. Daarmee etaleer je een helder merkbeeld. En wordt het makkelijk de juiste mensen aan je te binden.

Ontwikkelen van een campagne-concept
Als het (werkgevers)merk eenmaal gedefinieerd is gaan we op zoek naar een inhoudelijke en visuele vertaling. Het helpt in de communicatie als de boodschap consistent en eenduidig gebracht wordt. 

Eerst brengen we de inhoud terug tot de kern in de vorm van een campagne slogan en een beeldconcept. Het concept sluit aan op het corporate merk’. En legt specifiek het accent op het werkgeversmerk en arbeidsmarkt communicatie. 

De opbouw van de campagne is klantspecifiek. Hangt sterk samen met wat er is. Als er nog geen echt ‘trots wij gevoel’ is bij de huidige werknemers start het werk daar.
En ontwikkelen we middelen om deze eerst op de rit te krijgen. (Interne trots is belangrijk. Het aantrekken van nieuwe medewerkers (en het behouden van bestaande) valt of staat daarmee.

Arbeidsmarktbewerking
De uitrol van de campagne en de kanalen die er gekozen worden zijn per campagne specifiek. Het hangt af van de ambitie, de uitdaging, het budget het aantal openstaande vacatures. Nevenstaand een aantal mogelijkheden op een rij. 

Job marketing
Om de juiste kandidaten te werven, zullen de juiste kanalen moeten worden ingezet. We leven in een online wereld waarin er steeds meer en steeds sneller nieuwe kanalen en vormen van (social) media bijkomen om vacatures op te plaatsen. De kunst is om per vacature (en per werkgever) de meest geschikte kanalen te selecteren en op de juiste manier in te zetten. Bovendien kan het enorm veel geld schelen als je hier de juiste keuzes in maakt en op een slimme manier inkoopt.

Onboarding
Een goed begin is het halve werk. Daarom stopt communicatie niet bij het vinden van medewerkers. Onboarding is een wezenlijk onderdeel van het proces. Je kunt medewerkers in het diepe gooien maar beter is het ze een warm welkom te geven. Het zijn soms open deuren. Maar toch… het effect is groot.

Merk-werk-vragen?

Stel ze aan Nick