Werven leerlingen een vak apart

Voor veel scholen is het werven van leerlingen ieder jaar weer een hele opgave. Vaak is het een neventaak die bovenop het takenpakket van docenten, directeuren of teamleiders komt. Over het algemeen zijn dit geen communicatiespecialisten. En dat terwijl het werven van leerlingen van groot belang is voor de school. Dat is waar de expertise van Schwung om de hoek komt kijken. Samen met scholen ontwikkelen we effectieve wervingscampagnes.

Professionalisering communicatie en PR

‘Vroeger’ betekende leerlingen werven dat de leukste meester of juffrouw van de school een leuk verhaal vertelde met een snel in elkaar geknutselde powerpoint. Het verhaal kwam vaak niet veel verder dan waarom het zo leuk is op de betreffende school en dat er goed voor de kindjes gezorgd wordt. En voor de open dag werd de school helemaal piekfijn in orde gemaakt. Natuurlijk overdrijven we met dit voorbeeld. Aan de andere kant, helemaal onwaar is het ook weer niet.

Inmiddels zien we steeds vaker dat scholen hulp inschakelen om de werving van leerlingen goed en professioneel te verzorgen. En terecht, want in veel regio’s zie je dat de concurrentieslag om ‘de leerling’ begonnen is. De lobby op basisscholen begint steeds vroeger, intensiever en in lagere groepen. Minilesjes, meeloopmiddagen: alles wordt uit de kast getrokken. Als je niet meebeweegt, dan raak je achterop.

Merkontwikkeling, wervingscampagne

Alles begint bij het werken aan een duidelijke merkpositionering, ontwikkeld en gedragen vanuit de organisatie, Waar sta je voor? Waar ben je goed in? Wat is je belofte?. Op basis van een duidelijk profiel beginnen we samen met het opzetten van een campagne. Met de ontwikkeling van content, ondersteunende middelen en activiteiten die nodig zijn om gericht nieuwe leerlingen te werven.

Onze belofte

We geloven in wat we doen. Daarom beloven we ook dat we Schwung krijgen in de communicatie rondom de aanmeldingen. Stap voor stap werken we aan de profilering, samen met medewerkers, leerlingen en eventueel ouders. Als dit eenmaal door iedereen geadopteerd is komt het succes vanzelf. Er lopen namelijk dagelijks honderden ambassadeurs rond op je school. De kinderen en ouders. Als zij enthousiast zijn, vertellen ze dit door. En zij zijn de beste vertolkers van de waarheid. Geloofwaardiger word je niet.

Modules

Zie onderstaand overzicht als een menukaart. We gebruiken wat nodig is. Trajecten zijn altijd op maat. Interesse gewekt? Neem dan contact op met Nick de Cock.

 

Merk
ontwikkeling
leerling wervingscampagne
middelen
ontwikkeling

Bij het strategisch deel voor het ontwikkelen van een leerling-wervingscampagne  kijken we naar: merkidentiteit, merkpositionering en merkbelofte. Dit doen we door de volgende stappen te nemen:

  • Inventarisatie / inlezen
  • Gesprekken schoolleiding
  • Imago-onderzoek
  • Omgevingsanalyse
  • Golden circle: why, how, what
  • Propositiebeschrijving
  • Kernwaarden workshop

Hierin ontwikkelen we een campagneconcept. Zie het als kapstok voor de communicatie rondom de werving. Vanzelfsprekend is vormgeving een belangrijk onderdeel van deze fase.

  • Campagneconcept
  • Visualisatiecampagne
  • Pay-off
  • Huisstijlen
  • Websites
  • Storytelling,
  • Brochures
  • Promotiefilmpjes
  • Nieuwsbrieven
  • Interactieve jaarverslagen
  • Powerpoints
  • Banners en billboards
  • Social media ondersteuning

Merk
ontwikkeling
leerling wervingscampagne
middelen
ontwikkeling

Meer weten over werven leerlingen

Contact formulier Schwung

contact

Meer weten?
Vraag het