• Marktwerking in acute geneeskunde

    Je hebt waarschijnlijk nog nooit van ALSG gehoord, maar dat is niet zo raar. Het is namelijk een opleidingsstichting in een nichemarkt. Tot voor kort was ALSG ook voor Schwung een onbekende. Totdat we elkaar leerden kennen in een roerige periode. ALSG zat midden in een reorganisatie die veel uitdagingen met zich meebracht, maar die ook veel kansen bood.

Marktwerking in acute geneeskunde

Je hebt waarschijnlijk nog nooit van ALSG gehoord, maar dat is niet zo raar. Het is namelijk een opleidingsstichting in een nichemarkt. Tot voor kort was ALSG ook voor Schwung een onbekende. Totdat we elkaar leerden kennen in een roerige periode. ALSG zat midden in een reorganisatie die veel uitdagingen met zich meebracht, maar die ook veel kansen bood.

We gingen online op zoek naar ALSG omdat we nieuwsgierig waren naar hun dienstverlening. We ontdekten dat ze (samen met vijf andere stichtingen) een belangrijke speler zijn op het gebied van opleidingen voor acute geneeskunde. Wat opviel was dat ze nagenoeg niets aan branding deden. De merkpositionering deed hierdoor onvoldoende recht aan ALSG, een prachtige club gepassioneerde opleiders.

Merkonderzoek en nieuwe huisstijl

In een brutaal mailtje gaven we (ongevraagd) onze adviezen. Dit was het begin van een superfijne samenwerking. Schwung was van mening dat de positionering van ALSG onduidelijk was doordat ze vanuit zes opleidingsstichtingen communiceerden.  Schwung zag dat ALSG een heldere positionering moest krijgen. Heel belangrijk, omdat het aantal actieve spelers in dit marktsegment alsmaar toeneemt.

Merkadvies

De situatie riep om een full-Schwung merkonderzoek: We voerden gesprekken met ALSG. We keken naar de markt en de dienstverlening. We lieten de Golden Circle theorie en theorieën van Quinn en Jung op het onderzoek los. En we maakten gebruik van onze communicatie-ervaring.

De conclusie van het merkonderzoek zorgde voor een behoorlijke ommezwaai. In plaats van te communiceren vanuit zes verschillende stichtingen, adviseerden we ALSG om als één merk te opereren. Het merk ALSG staat nu voor: Serviceprovider van opleidingen voor acute geneeskunde. Een netwerk voor het ontwikkelen en delen van kennis.

  • Merkstrategie
  • Marktbewerking
  • Concept en vormgeving
  • Websites en webshops
  • Online marketing
  • Arbeidsmarkt communicatie

MEER WETEN?
Neem contact
op met
Nick de Cock
013 462 02 40

Werkzaamheden

Opleidingen voor acute geneeskunde

ALSG ontwikkelt en verzorgt hoogwaardig onderwijs voor zorgprofessionals in acute geneeskunde en rampenhulpverlening. Samen met een netwerk van specialistische zorgpartners werken ze continu aan betere hulpverlening.

We zien mogelijkheden om deze serviceprovider-rol van ALSG in de toekomst verder uit te bouwen. De prachtige structuur van ALSG is namelijk zeer geschikt om ook cursussen van derden in aan te bieden.

Huisstijl en website

Om de nieuwe positionering kracht bij te zetten heeft Schwung de huisstijl van ALSG stevig opgefrist. Zie de voorbeelden in de presentatie hieronder.

Dat had ook consequenties voor de website. Wat eerst een wirwar van stichtingen was, werd een overzichtelijke presentatie het opleidingsaanbod. Op de website staat nu dus de klantbehoefte centraal, in plaats van de eigen juridische structuur van afzonderlijke stichtingen. Een commerciëlere website, ondersteund door een heldere propositie. Vanzelfsprekend is de website Google-proof en responsive gemaakt, zodat we nu onze tanden kunnen zetten in het verbeteren van de organische vindbaarheid en de advertising.

“De vormgeving weerspiegelt precies de kwaliteit waar wij voor staan.”

Monic Bleijenberg
ALSG Algemeen Directeur
contact

Meer weten?
Vraag het

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.