• Hoe versterk je de marktpositie van een zorginstelling?

    De GGD heeft een belangrijk marktaandeel in handen waar het om reisvaccinaties gaat. Ze hebben kennis van zaken en een landelijk dekkend netwerk. Toch verschijnen er haarscheurtjes in dat marktleiderschap. De concurrentie van commerciële partijen nemen toe. Voornamelijk door afnemende autoriteit online. Hoe versterk je de marktpositie en blijf je de concurrentie voor?

    Schwung it!

Optimale klantbeleving door kleurrijke toptaken website

GGD Reisvaccinaties was toe aan een nieuwe, moderne, schaalbare website. De site moest de gezellige sfeer van reizen overbrengen, en vooral wegblijven van klinische beelden. Daarom ontwierp Schwung een kleurrijke toptaken website met een geheel eigen beeldtaal.

Rond 2012 startten zes GGD’en met GGD Reisvaccinaties. Een website waar je alles kunt vinden op het snijvlak van reizen en gezondheid. Het initiatief sloeg aan. Inmiddels zijn al 22 van de 25 GGD’en aangesloten bij het platform.

GGD Reisvaccinaties zag aan de statistieken dat steeds meer mensen de site bezochten met hun mobiele telefoon. De website was niet responsive en daardoor niet echt geschikt voor mobiel. Op basis van feiten en cijfers besloot de GGD om over te stappen op een responsive website.

Schwung werkt vaak voor andere GGD-onderdelen en is daarom ook gevraagd de nieuwe responsive website te ontwerpen. Schwung adviseerde om de toptaken centraal te stellen om zo de belangrijkste vragen van bezoekers direct te kunnen beantwoorden.

De keuze voor de vier toptaken is gebaseerd op klantonderzoek en de analytics-gegevens van de voorgaande jaren. Daaruit bleek dat bezoekers met name op zoek waren naar vier dingen: een afspraak maken, vaccinatie-advies per land, voor tijdens en na de reis en de kosten van een vaccinatie. Dit resulteerde in vier kleurrijke blokken bovenaan de website, waarin deze onderwerpen direct aangeboden worden.

 

  • Merkstrategie
  • Marktbewerking
  • Concept en vormgeving
  • Websites en webshops
  • Online marketing
  • Arbeidsmarkt communicatie

MEER WETEN?
Neem contact
op met
Nick de Cock
013 462 02 40

Werkzaamheden

Vaccineren is onderdeel van de reis

Op reis gaan is leuk, maar vaccinaties zijn voor de meeste mensen bijkomend kwaad. Dat betekent niet dat mensen op de website van GGD Reisvaccinaties terechtkomen in een klinische omgeving. “Integendeel”, zegt Anja Buntsma, hoofdredacteur bij GGD Reisvaccinaties. “De vaccinatie is onderdeel van een leuke reis. Op onze website moeten mensen daarom het gevoel hebben dat ze prettig kunnen rondsurfen.”

Schwung stelde voor om met getekende beelden te werken. Dit geeft de mogelijkheid om relaties te leggen tussen de doelgroep, diverse bestemmingen en probleemstellingen. Daarnaast ontstond op deze manier een onderscheidende identiteit. Een identiteit die bovendien duidelijk associeert aan de reisbranche zonder dat het lijkt alsof er reizen verkocht worden.

Beeldtaal en visuals

Schwung ontwikkelde een complete beeldtaal met unieke visuals voor verschillende onderdelen van de site. De hoofdrol in de meeste visuals is weggelegd voor reizigers in vreemde landen (op basis van persona’s). Allemaal worden ze geflankeerd door een karaktertje (Dirk) van de GGD. Deze kleurrijke beeldstijl is vervolgens tot in alle details van de site doorgetrokken. Het betekende een radicale breuk met het verleden. Toen was de site vooral geïllustreerd met foto’s uit verre landen. Buntsma: “Daar kwamen in het begin wel reacties op. Het is dan ook totaal anders dan wat gebruikelijk is in de (zorg)branche. De illustraties bieden ons meer mogelijkheden dan foto’s. En het past in de gezellige, informele sfeer van reizen die we op de website willen overbrengen.”

De karakters van Schwung komen ook terug in de GGD reist mee app en verschillende andere on- en offline uitingen voor GGD Reisvaccinaties, zoals de posters en kleurplaten voor de campagne ‘Met kinderen op reis’.

 Thuis in de zorg

Schwung heeft inmiddels aardig wat ervaring in de zorgwereld. Behalve voor GGD Reisvaccinaties denkt Schwung bijvoorbeeld ook strategisch mee met GGD Hart voor Brabant en GGD West-Brabant. De samenwerking is prettig, vindt Buntsma. “Schwung reageert meteen als we vragen hebben. Desgewenst krijgen we twee of drie opties toegestuurd. Dat is fijn. Ze nemen ons echt stap voor stap mee in het proces.”

 

“Heldere visie heeft tot succesvolle implementatie geleid”

GGD Reisvaccinaties Hoofdredacteur GGD Reisvaccinaties.nl
contact

Meer weten?
Vraag het