• Hoe versterk je het imago van bibliotheken van deze tijd?

    De bibliotheken van Theek 5 doen meer dan alleen boeken uitlenen. Veel meer. Maar hoe laat je dat zien? Hoe verbeter en versterk je het imago? Met die vragen klopte Theek 5 aan bij Schwung, waarna we samen al snel tot de conclusie kwamen dat de antwoorden hierop niet direct voor de hand lagen. Herpositioneren, dát was nodig. Eerst terug naar de basis. Om vanuit daar Theek 5 opnieuw te positioneren en presenteren.

De bieb van nu is een plaats waar mensen elkaar ontmoeten. Waar lezingen en evenementen plaatsvinden, waar samenwerkingen vorm krijgen. De bieb van nu is een bieb zoals die van Theek 5, welke in 2005 ontstond na een fusie van vijf bibliotheekstichtingen in Midden-Brabant. Er gebeurt van alles, maatschappelijk betrokken als de bibliotheken zijn. Maar hoe benadruk je dat alles zodat het in je voordeel werkt? Niet eenvoudig. Herpositioneren is wat de transitie richting geeft.

Eén stap terug, twee vooruit

Theek 5 vroeg Schwung in eerste instantie om een imagocampagne. Waarna we samen concludeerden dat dit te overhaast was – hoe graag Theek 5 ook vooruit wilde. Want hoe presenteer je je merk met succes als je het verhaal niet helder hebt? Hoe zet je communicatiemiddelen in wanneer de kernboodschap nog niet helemaal staat? Het was duidelijk dat Theek 5 eerst een stap terug moest doen. Om er daarna twee vooruit te zetten, op basis van een doordachte rebranding.

Loskomen van het woord ‘bibliotheek’

Via een merkanalyse achterhaalden we de belangrijkste kenmerken van het merk Theek 5. We bepaalden de doelgroepen, producten en diensten. En verzorgden daarna een kernwaardenworkshop voor de medewerkers, om zo te toetsen of er voldoende draagvlak was voor de nieuwe koers. Gelukkig was dat het geval. Theek 5 moest zich anders positioneren, meer loskomen van merknaam ‘de Bibliotheek Theek 5’. De biebfunctie mocht meer naar de achtergrond, de maatschappelijke rol meer naar voren. Dus gingen we daarmee aan de slag. En kwamen we zo tot een nieuw hoofdlabel en bijbehorende pay-off: ‘Theek 5 Broedplaats voor kennis en talent’.

  • Merkstrategie
  • Marktbewerking
  • Concept en vormgeving
  • Websites en webshops
  • Online marketing
  • Arbeidsmarkt communicatie

MEER WETEN?
Neem contact
op met
Nick de Cock
013 462 02 40

Werkzaamheden

Vier sublabels, één krachtig merk

Het nieuwe label presenteert Theek 5 in brede zin. Waardoor er ruimte ontstond voor vier nieuwe sublabels, waaronder Theek 5 | Bibliotheek, Theek 5 | Biebplein en Theek 5 | Kennispunt. Ook heeft Theek 5 nu het sublabel Theek 5 | Bieb up, waarmee de organisatie zich ook buiten de eigen omgeving kan presenteren, bijvoorbeeld op een evenement. Theek 5 kan de labels los van elkaar inzetten of ze combineren, afhankelijk van activiteiten en programmering. En zoals Theek 5 zich nu krachtig naar buiten presenteert, zo stimuleren de vier sublabels de eigen medewerkers om anders na te denken over de producten en diensten. Kortom: een win-winsituatie.

Endorsement

Naast de nieuwe labels blijven we ‘De bibliotheek Theek 5’ als afzender gebruiken op alle uitingen. Nu alleen niet prominent op de voorgrond. Maar klein onderin of achterop.

Nieuwe vormgeving, nieuwe beeldtaal

Naast de nieuwe labels ontwikkelde Schwung voor Theek 5 ook nieuwe vormgeving, waardoor de verandering direct zichtbaar wordt. Herkenbaar en onderscheidend. Met in het logo weliswaar nog altijd het bekende bibliotheeklogo – maar nu klein en bescheiden. Het nieuwe label wordt leidend. Ook wordt de producten- en dienstenmatrix verder aangescherpt, krijgen bestaande communicatiemiddelen een nieuw jasje en krijgt Theek 5, nieuwe beeldtaal. Bedoeld om de nieuwe look en feel van Theek 5 te borgen.

“Een basis voor jaren”

Namens Theek 5 kijkt communicatiespecialist Ilse van der Voorden tevreden terug op de samenwerking met Schwung. “Het bureau had al veel ervaring met projecten voor andere bibliotheken, wat voor ons wel zo soepel werkte. Bovendien bleek tijdens de rebranding hoe goed Schwung in staat is om strategie aan uitvoering te koppelen. Het bureau handelt pragmatisch, denkt mee in oplossingen en is prettig kleinschalig. En dat alles wérkt: dankzij de rebranding heeft Theek 5 een basis voor jaren. Verspreid over onze vestigingen hebben wij zo’n vierhonderd activiteiten per jaar. Waarbij we nu voor elke activiteit helder ons verhaal kunnen vertellen.”

Zit ook jouw organisatie in een transitie? En ga je daarbij graag voor maximaal resultaat? Neem contact op en Schwung it!

“Dankzij de rebranding heeft Theek 5 een basis voor jaren”

Ilse van der Voorden - Hoofd Communicatie Theek 5
contact

Meer weten?
Vraag het

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.