• Hoe je als bestuurlijke stichting scholen verbindt en onderwijs beter maakt

    Veel scholen zijn onderdeel van een groter geheel. Een bovenschoolse -bestuurlijke stichting- die afzonderlijke scholen ondersteunt met organisatorische activiteiten. Personeel, onderwijsvisie, professionalisering en meer. In het geval van SOVOT was deze stichting ‘onzichtbaar’. Door de ambitie het onderwijs beter te maken en organisatorisch te professionaliseren ontstond de behoefte de stichting zelf identiteit te geven en een rol te laten spelen in communicatie. Intern maar ook extern.

SOVOT: Hét platform in het openbaar voortgezet onderwijs

Doen waar je goed in bent en focus op wat belangrijk is. Voor scholen is dat goed onderonderwijs geven. Door de toename én complexiteit van -niet primaire taken en processen- wordt focus houden steeds lastiger. Ook in het onderwijs. Daarom lag ondersteuning op stichting niveau voor de hand. SOVOT nam de lead. Met professionalisering en onderwijsverbetering als doel. Daarnaast is het een manier om medewerkers te verbinden en mee te nemen in de ontwikkel visie van SOVOT. Om zo samen onderwijs beter te maken. Het positioneren van een dergelijke stichting is nog niet zo makkelijk. Daarom hielp Schwung SOVOT met de ontwikkeling van haar corporate identity.

Start: van inhoud naar vorm

Schwung ging van start met een merkanalyse. Op zoek naar merk-kenmerken die we konden gebruiken om SOVOT de juiste lading mee te geven. Het bestuur had daar een uitgesproken ideeën bij. Wat in de uitvoering leidde tot een opvallende huisstijl en positionering. We brachten 20 pagina’s visie terug tot de essentie. Een propositie van drie zinnen. Waarin de rol en ambitie van SOVOT krachtig tot uitdrukking komt. Dit vormde de basis voor de nieuwe huisstijl.

Propositie

SOVOT is hét platform in het openbaar voortgezet onderwijs in Tilburg. We zijn er voor iedereen en iedereen doet mee! Door -samen met onze scholen- professioneel, innovatief en wendbaar onderwijs te bieden. Vormen we maatschappelijk vaardige leerlingen. We dagen ze uit, net als onze medewerkers, continu het beste uit zichzelf te halen, kansen te zien en talenten te benutten.

  • Merkstrategie
  • Marktbewerking
  • Concept en vormgeving
  • Websites en webshops
  • Online marketing
  • Arbeidsmarkt communicatie

MEER WETEN?
Neem contact
op met
Nick de Cock
013 462 02 40

Werkzaamheden

Van huisstijl naar communicatieplatform

In de huisstijl zochten we naar een eigenzinnige manier van presenteren. Een stijl waarin de innovatieve, wendbare organisatie tot uitdrukking komt. Heel serieus, en gelijktijdig toegankelijk. Vandaar de knipoog. De kleuren zijn afgeleid van de onderliggende scholen. Zo geven, heel letterlijk, kleur aan de stichting.

Website

De vertaling naar online was eenvoudig gemaakt. De schuine lijnen volgen de eigenzinnige stijl van SOVOT. De verhalen ondersteunen de visie van sovot door letterlijk te laten zien waar het toe leidt. Voor medewerkers is er een login waarmee ze toegang krijgen tot specifieke documenten. Ook hier verbindt SOVOT door informatie te centraliseren.

“Sterke propositie en aansluitende vormgeving. ”

Niek Bootsma
Sovot Bestuurder
contact

Meer weten?
Vraag het