Merk communicatie in het onderwijs

Het onderwijs is enorm in beweging. De veranderingen zijn groter en ingrijpender dan ooit. Een sterk gevarieerd onderwijsaanbod (speciaal onderwijs, tweetalig onderwijs, onderwijs op maat, gepersonaliseerd leren, kunskapsskolan),  de zorgplicht, het lerarentekort, de toenemende werkdruk en de concurrentie rondom het werven van leerlingen zorgen voor interne én externe uitdagingen op het gebied van communicatie. Maar geen zorgen; de complete aanpak van Schwung biedt uitkomst.

Communicatiethema’s

Werven leerlingen in het onderwijs
Werkgeversmerk
in het onderwijs
Werving en selectie
talentontwikkeling

Schwung ontwikkelt een herkenbare merkidentiteit voor jouw school. We geven antwoord op de vragen wie ben je, waar sta je voor, wat beloof je? Dit gedachtegoed gebruiken we om jouw school stevig op de kaart te zetten en helder te profileren. We ontwikkelen een wervingscampagne. Van concept tot realisatie. Zie hier een opsomming van mogelijke invulling:

Merkanalyse, imago onderzoek, concurrentie-analyse, kernwaarden workshop, huisstijlen, websites, storytelling, brochures, promotiefimpjes, nieuwsbrieven, jaarverslagen, powerpoints, banners en billboards.

> Lees meer over een leerling wervingscampagne

Het begint bij het ontwikkelen van een goed werkgeversmerk. Wat zijn de normen, waarden en drijfveren? Waar zit de trots en energie? Stap twee is dit zichtbaar en voelbaar te maken en naar buiten toe te delen. We halen verhalen op in je organisatie. Dit is het hart van een degelijke arbeidsmarkt campagne.

We ontwikkelen of integreren een werkenbij website, referral campagne en ondersteunen je met job marketing, onboarding, nieuwsbrieven en meer…

> lees meer over het werven van medewerkers

Medewerkers zijn je grootste kapitaal. In tijd van krapte op de arbeidsmarkt is het extra belangrijk je medewerkers aan je organisatie te binden en hun talenten extra te benutten. Onze partner LimeWise ondersteunt bij dit proces met focus op talentontwikkeling en duurzame inzetbaarheid.

Ook is LimeWise thuis in werving en selectie van medewerkers in het onderwijs. Ze beschikken over een stevige pool een jonge, talentvolle kandidaten en doorgewinterde vakmensen die hun talenten voor tijdelijk en vast werk inzetten.

 

> lees meer over LimeWise

Werven leerlingen in het onderwijs
Werkgeversmerk
in het onderwijs
Werving en selectie
talentontwikkeling

Merkdenken

Onder druk van de veranderingen beginnen steeds meer scholen met denken vanuit hun merk. Een logische ontwikkeling gezien de eerder genoemde communicatie-uitdagingen. Het helpt om naar buiten toe beter te kunnen vertellen waar je als school voor staat en wat je belofte is. Zodat ouders, leerlingen, de omgeving en externe partners gaan ervaren en herkennen wat jouw school zo bijzonder en aantrekkelijk maakt. En intern helpt het medewerkers te (ver)binden. Met gelijke normen, waarden en een merkverhaal kunnen ze als ultieme ambassadeurs een eenduidig verhaal uitdragen. En zo bijdragen aan een krachtige positionering.

Voor het onderwijs is dit een nieuwe benadering, in andere (commerciële) branches heeft het zijn effectiviteit al veelvuldig bewezen. Schwung ontwikkelt schoolmerken samen met scholen en schoolbesturen. We helpen ze de schoolmerken integraal uit te dragen. Dit alles om merkvoorkeur te creëren.

Onderzoek en merkontwikkeling (inhoudelijk / visueel)

Zo’n traject begint bij de school zelf. Aan de binnenkant. We halen informatie op bij leerlingen, leerkrachten en directie. We kijken naar het imago en naar hoe ‘concurrerende’ scholen zichzelf in de markt zetten. We halen verhalen op over wat goed gaat. Waar het beter kan. En waar de energie zit.

We maken ingewikkelde communicatiezaken bewust simpel. We brengen ze terug naar de kern. Uit onze ervaring weten we dat scholen dit vaak lastig vinden. Want kiezen voelt vaak als verliezen. In merkdenken is het tegenovergestelde echter waar. Less is more. Zo maak je het merk van jouw school sterker.

We voegen Schwung toe

In de vorm van ervaring en een creatieve praktische werkwijze voegen we duidelijkheid en Schwung toe. Wat het oplevert is een heldere identiteit, positionering en visuele vertaling. Een basis van waaruit we communicatie-uitdagingen richting geven. Goed voor de aanmeldingen, maar ook voor het vinden en binden van de juiste medewerkers. Lees meer over wat we doen op basis van de onderstaande thema’s.

 

> Lees hier meer over het werven van leerlingen

> Lees hier meer over het werven van leerkrachten 

> Lees hier meer over talentontwikkeling in het onderwijs met LimeWise

 

Meer weten over communicatie in het onderwijs?

Contact formulier Schwung

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
contact

Meer weten?
Vraag het

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.