Verandercommunicatie

Wij werken graag samen met organisaties die
vooruitkijken en de uitdagingen van transitie aangaan. Deze organisaties hebben veel kennis en kunde in huis om een toekomstvisie te ontwikkelen. 

Maar hoe communiceer je die boodschap naar de diverse doelgroepen? Zodat ze weten wat ‘de bedoeling’ is, zich er (positief) toe verhouden en eventueel zich anders gedragen? Jullie zijn super experts op de inhoud, wij op communicatie. En dat is precies waar we elkaar kunnen versterken.

Lees verder  Download brochure

Inzicht
Toekomstvisie

Ophalen
duiden 
klantreis

Overzicht
Herkenbaarheid

• Visualisatie 
• Storytelling
• Tone of voice

Aanpak
Route

• Communicatieplan
• Communicatie kalender
• Uitvoeringscapaciteit

Verbinden
Platform / website

• Dashboard
• Interactie
• Samenwerking

Verankeren
Merkwerk

• Brutaal ideaal
• Why How What
• Waarden
• Propositie
• Corporate story

Uitvoeren
Middelen en activiteiten

• Praatplaat
• (Video)journaal
• E-mailings 
• Animaties
• Infographic 

Meer weten?
Neem contact op Schwung

Vraag naar Nick
06 53 94 78 49

Verandercommunicatie

Niets leukers dan werken aan verandering. Bouwen geeft energie, en we zien die energie bij bedrijven waar we voor werken. We ondersteunen op het gebied van communicatie, of het nu gaat om een wenkend perspectief, het opzetten van een communicatieplatform of het visualiseren van een praatplaat. Het is altijd inspirerend om betrokken te zijn.

Inzichten 

Vaak ontstaat een visie op hoofdlijnen in de top van de organisatie en wordt deze verder ingevuld en uitgewerkt binnen de organisatie. Wij helpen met impactanalyses, sparren met jullie over wat er ligt of begeleiden werkgroepsessies om samen met jullie de verandering en de toekomstvisie glashelder te duiden.

Hebben jullie dit al scherp? Mooi! Wij voegen er een (basis-)communicatiestructuur tussen
de benodigde partijen aan toe. Een klantreis naast jullie mijlpalen van het veranderproces: welke communicatiebehoefte heeft elke doelgroep?

Overzicht

We vertalen jullie toekomstvisie helder in beeld en taal, zodat de communicatie over ‘werken aan de toekomst’ herkenbaar wordt. Door de verandering vanuit verschillende perspectieven te belichten, wordt jullie veranderproces een gedeelde ervaring voor medewerkers, doelgroepen en stakeholders. We informeren, stimuleren en activeren de diverse doelgroepen en maken hen deelgenoot van de uitdaging. Zij zijn immers, ook over dit veranderproces, het visitekaartje van de organisatie: we faciliteren hen om het veranderverhaal goed te vertellen.

Aanpak

Een transitie kost tijd. Timing is belangrijk. Continuïteit in communicatie ook, borging dus. Met een communicatiekalender brengen we de te nemen stappen in kaart. Het communicatieplan legt de mix van kanalen, middelen, doelgroepen en doelstellingen vast, zodat we direct de impact op de organisatie kunnen bepalen. Is er voldoende ervaring en fte in de organisatie beschikbaar? Is de inzet van een externe nodig om een frisse kijk op de route te krijgen? Flexibiliteit is daarbij cruciaal, want een veranderproces staat nooit vast.

Verbinden

Bij verandercommunicatie is het essentieel om ‘een huis’ te hebben waar alle communicatie bijeen staat. Handig als naslagwerk én om verandernieuws als eerste te lezen. Zo’n ‘huis’ is vaak een intranet of een (eenvoudige) website, maar kan ook een app zijn of een kwartaalblad. Dit wordt de plek waar ambitie, visie en plannen samenkomen, en waar verschillende doelgroepen elkaar ontmoeten en samenwerken aan de toekomst.

  • Thema’s en verhalen van betrokkenen krijgen een prominente plek op het platform. Verhalen uit de organisatie ondersteunen de transitie.
  • Actualiteit en interactiviteit brengen de toekomst dichter bij de dagelijkse praktijk. Door functies toe te voegen waarmee medewerkers en ambassadeurs direct kunnen bijdragen aan het proces, vergroten we betrokkenheid en bevorderen we het draagvlak.
  • (Bewustwordings)campagne het markeren van de transitie met een campagne concept (visueel  en inhoudelijk)

Verankeren

Bij organisaties in transitie sluit de bestaande identiteit soms niet meer aan bij de nieuwe realiteit en ambities. Het herzien van de merkidentiteit biedt de kans om overtuigingen, positionering en beloften af te stemmen op de actuele situatie en het gewenste toekomstbeeld. Dit creëert bewustzijn bij medewerkers, stakeholders, cliënten en partners over de nieuwe koers en doelstellingen. Waar nodig frissen we jullie logo en slogan op

Uitvoeren

Heel praktisch heb je in het proces ook communicatiemiddelen nodig. We helpen bij het realiseren van online en offline middelen. Dat doen we heel praktisch, zodat het jullie weinig tijd kost. Vertel wat je kwijt wilt, wij doen een voorstel voor een uiting (tekst, ontwerp), natuurlijk binnen de (project)huisstijl.

Middelen in alle soorten en maten
Praatplaat, (Video) journaal, E-mailings, Storytelling, webinars Infographic, Posters, Online transitie platform , websites, intranet, nieuwsbrieven, campagneconcept en veel meer.

Voorbeelden

Merk-werk-vragen?

Stel ze aan Nick