Al jaren is er een tekort aan zorgpersoneel. De werkdruk neemt toe en daarmee samenhangend het ziekteverzuim. Bovendien wordt de roep om gespecialiseerd personeel steeds sterker. Daarom wordt arbeidsmarktcommunicatie en het bevorderen van de duurzame inzetbaarheid van bestaand personeel steeds belangrijker. Schwung ondersteunt op gebied van communicatie en de ontwikkeling van creatieve campagnes.

Arbeidsmarktcommunicatie en campagne

Ook hier begint het in de organisatie. Van binnenuit moet er een eenduidig werkgeversmerk ontwikkeld worden waarin helder wordt waar je als zorginstelling voor staat. Wat de persoonlijkheid en waarden van je organisatie (de Employee Value Proposition, EVP) zijn. Wat je als werkgever belooft in termen van werknemerswaarden. Waar de trots en energie zit. Dit is een interne oefening die vraagt om inspanning en inzet. Want dit moet door iedereen gedragen worden. Kortom: het begint met een interne campagne. Dit is altijd maatwerk, want iedere zorginstelling is anders. Soms ligt er al veel ‘op de plank’. Andere keren moet alles nog opgetuigd worden.

Deze waarde delen met de buitenwereld is stap twee. Dit is het hart van een degelijke arbeidsmarktcampagne. Nieuwe medewerkers komen namelijk niet alleen voor hun vak. Dat kunnen ze overal uitvoeren. De energie, ‘naam’ en cultuur van de organisatie zijn zeker zo belangrijk. De kunst is de trots van de organisatie te vinden en op oorspronkelijke manier uit te dragen.

Modules

Zie onderstaand overzicht als een menukaart. We gebruiken wat nodig is. Trajecten zijn altijd op maat.

 

werkgeversmerk
werving medewerkers
middelen

Analyse

Ontwikkeling van je werkgeversmerk. We gaan op zoek naar de EVP (employer value proposition). We geven antwoord op vragen als: wat heeft u uw (toekomstige) werknemers te bieden? Wat zijn de werknemerswaarden? Waar zit de trots en energie?

  • Werkgeversmerk
  • Merkbelofte
  • Propositie

Concept en visualisatie

Het gaat op het vinden en binden van medewerkers. Nadat we de werkgeverswaarde (EVP) hebben bepaald vertalen we deze in een visueel concept. En bedenken we een interne en externe campagne. We werken van binnen naar buiten.

  • Campagneconcept
  • Visualisatie campagne
  • Pay-off

Online en offline

  • Werkenbij websites
  • Onboarding
  • Referral campagne
  • Storytelling
  • Brochures
  • Promotiefilmpjes
  • Nieuwsbrieven
  • Powerpoints
  • Social media

werkgeversmerk
werving medewerkers
middelen

Werkenbij website

Alle communicatie komt samen op een werkenbij website. Hier komen de verhalen naar voren die tijdens het ontwikkelen van het werkgeversmerk opgehaald zijn in de organisatie. Het enthousiasme van de medewerkers en hun oprechte verhalen kunnen namelijk wat potentiële medewerkers over de streep trekken.

Referral

Ons kent ons. Een van de sterkste wervende activiteiten is het inzetten van een referral campagne. Waarin medewerkers in hun netwerk actief op zoek gaan naar nieuwe collega’s. Schwung zet een campagne op waarbij de ambassadeurs van de organisatie gestimuleerd worden te helpen bij het vinden van collega’s.

Jobmarketing

Voor actuele vacatures is jobmarketing een sterke tool. Werving start nu eenmaal vaak online. We helpen (in samenwerking met LimeWise en HRM101) bij het opzetten van de jobmarketing. We kennen de juiste kanalen. En halen zo het maximale rendement uit de wervingsinvestering. Nieuwsgierig geworden wat we voor uw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact op met Nick de Cock of Heleen Verhoeven.

 

> meer weten over Schwung in de zorg?

> meer weten over begrijpelijke taal, infographics en web toegankelijkheid?

> Meer weten over merkidentiteit en marktwerking in de zorg?

Arbeidsmarktcommunicatie? Bel (013) 462 02 40

Contact formulier Schwung

contact

Meer weten?
Vraag het