Werven van leerkrachten

Arbeidsmarktcommunicatie in het onderwijs wordt steeds belangrijker. De uitstroom wordt door de vergrijzing steeds groter. Er wordt meer parttime gewerkt. De werkdruk neemt toe. Dit stelt het onderwijs voor grote uitdagingen. Door in te zetten op arbeidsmarktcommunicatie en duurzame inzetbaarheid ga jij deze uitdagingen vol vertrouwen tegemoet.

Arbeidsmarktcommunicatie en campagne

Ook hier begint het in de organisatie. Binnen de school moet er een eenduidig werkgeversmerk ontwikkeld worden waarin helder wordt waar je als school voor staat. Wat de waarden en normen zijn. Wat je als werkgever belooft. Waar de trots en energie zit. Waar de onderwijskundige visie naar toe gaat. Dit is een interne oefening die vraagt om inspanning en inzet. Want dit moet door iedereen gedragen worden. Kortom: het begint met een interne campagne. Dit is altijd maatwerk, want iedere school is anders. Soms ligt er al veel ‘op de plank’. Andere keren moet alles nog opgetuigd worden.

Hierna ga je dit delen met de buitenwereld. Dit is het hart van een degelijke arbeidsmarktcampagne. Nieuwe medewerkers komen namelijk niet alleen voor hun vak. De energie, de ‘naam’, en de cultuur van de school zijn zeker zo belangrijk. Voor tekortvakken is dit nog sterker. Wat die docenten kunnen overal terecht. De kunst is deze trots te vinden en op de juiste manier uit te dragen.

Werkenbij website

Alle communicatie komt samen op een werkenbij website. Hier komen de verhalen naar voren die tijdens het ontwikkelen van het werkgeversmerk opgehaald zijn in de organisatie. Het enthousiasme en oprechte verhaal van medewerkers kunnen potentiële medewerkers over de streep trekken.

Referral

Ons kent ons. Een van de sterkste wervende activiteiten is het inzetten van een referral campagne. Waarin medewerkers in hun netwerk actief op zoek gaan naar nieuwe collega’s. Schwung zet een campagne op waarbij de ambassadeurs van de organisatie gestimuleerd worden te helpen bij het vinden van collega’s.

Jobmarketing

Voor actuele vacatures is jobmarketing een sterke tool. Werving start nu eenmaal vaak online. We helpen (in samenwerking met LimeWise en HRM101) bij het opzetten van de jobmarketing. We kennen de juiste kanalen. En halen zo het maximale rendement uit de wervingsinvestering.

Onboarding

Na het werven van medewerkers begint het spel pas echt. Medewerkers moeten zich van dag één thuis en welkom voelen. De weg kennen in de organisatie. Onboarding kan daar bij helpen. Zo maak je nieuwe medewerkers blij en haal je snel het maximale uit ze.

Nieuwsgierig geworden wat we voor jouw school kunnen betekenen?
Neem dan contact op met Nick de Cock of Heleen Verhoeven.

Modules

Zie onderstaand overzicht als een menukaart. We gebruiken wat nodig is. Trajecten zijn altijd op maat.

werkgeversmerk
werven medewerkers
middelen
  • Inventarisatie / inlezen
  • Gesprekken schoolleiding
  • Imagoscan
  • Golden circle: why, how, what
  • Kernwaarden
  • Brutaal ideaal
  • Merkidentiteit
  • Merkpositionering
  • Merkbelofte
  • Conceptontwikkeling
  • Doelstellingen
  • Visualisatie campagne
  • Pay-off
  • Opbouw campagne
  • Werkenbij websites
  • Referral campagne
  • Storytelling,
  • Brochures
  • Promotiefilmpjes
  • Nieuwsbrieven
  • Powerpoints
  • Social media

werkgeversmerk
werven medewerkers
middelen

Vragen over communicatie in het onderwijs? Bel (013) 462 02 40

Contact formulier Schwung

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
contact

Meer weten?
Vraag het

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.