Over-waarde design
en wat ondernemers
daar over zeggen

Wat is design waard? Dat is nog niet zo makkelijk te bepalen. Neem Banksy, de kunstenaar die straatkunst tegen bizarre bedragen weet te verkopen. Of het swoosh logo van Nike dat aanvankelijk voor 35 dollar is ontwikkeld. Heeft de swoosh dan geen waarde? Zeg het maar…In het communicatievak zien we dat strategie ‘duur’ wordt betaald en vormgeving ‘duur’ wordt gevonden. En daar stelde ik me de vraag. Wat is de overwaarde van design?  lees er hier meer over..

Wij van WC eend

Vanzelfsprekend zien kunstenaars, vormgevers en designers veel toegevoegde waarde in design en creativiteit. Natuurlijk het is ons vak. We verdienen er ons brood mee. Dus moet het wel van waarde zijn…toch?  We leggen het op verschillende manieren uit. Soms met onderbuikgevoel. Andere keren gewoon heel praktisch. In alle gevallen zijn we overtuigd van de toegevoegde waarden van design. Onderstaand onze uitleg daarbij.

Download brochure

Zachte en harde waarden

A Schoonheid

Alles is design. Van theezakje tot het kopje waar je het in schenkt en de verpakking waar het theezakje uitkomt. Overal is door ontwerpers over nagedacht.  Wat ons betreft liever mooi dan lelijk, maar bovenal: het liefst communicatief en creatief! Mooi of lelijk daar valt over te twisten. Het is een kwestie van smaak. Wel is de kwaliteit van een goed design herkenbaar. Hoe dat werkt is lastig aan te geven. Op een of andere manier weten we allemaal wat kwaliteit is. Het zit vast in onze printplaat. Of het nu gaat om een simpele advertentie van de Aldi of een luxe van Dior. We zien, voelen dat het goed en passend is, of juist niet…

B Functioneel

Design helpt een boodschap over te brengen, te versterken in de vorm van beeldtaal. Pictogrammen of infographics zijn er duidelijke voorbeelden van. Maar ook voor andere communicatie uitingen heeft design functie. Soms is het zo eenvoudig dat je haast denkt dat iedereen het kan bedenken. De ervaring leert dat het dan juist heel ingewikkeld wordt. Design en creativiteit maken hier het verschil. Een andere uitwerking van functioneel ontwerp kom je tegen in interaction design. Het helpt website bezoekers informatie te vinden met ogenschijnlijk gemak. Gebruiksgemak en conversie, daar draait het om.

GGD reisvaccinaties | Met 25 vestigingen is GGD de grootste aanbieder van reisvaccinaties. Design richt zich op eenvoud. Met illustraties kunnen we lastig te visualiseren informatie overbrengen. Tevens is het design gericht op conversie. Focus op de business. Het design levert hier direct geld op.

Smeva Dedicated to freshness | Bij Smeva draait alles om de versbeleving. We ontwikkelden enkele corporate beelden waarin de passie voor vers letterlijk wordt uitgedrukt. Zo beelden we met design de WHY van Smeva uit. Maken we de draai van product naar corporate communicatie.

C Identiteit

Voor bedrijven is het hebben van een herkenbare identiteit belangrijk. Dat begint al met het woord- of beeldmerk. Maar trekt door in de hele stijl van een organisatie, er zijn legio goede voorbeelden. Daar zie je vooral dat de doorvertaling in heel de corporate identiteit zorgvuldig is gedaan. Zelf word ik altijd heel blij van Rituals. Maar ook Apple heeft het heel strak op orde.

D onderscheidend vermogen

Identiteit ontstaat door onderscheidend vermogen. Dat zit basaal in kleur en vorm. Op een dieper niveau in de kern van je merk of product. Kijk naar MediaMarkt en Coolblue. Daar zit het onderscheidend vermogen in de kleur, maar ook in de marktbenadering. Coolblue ontwikkelde ‘alles voor een glimlach’ en vertaalde dat heel strak door. MediaMarkt was aanvankelijk een dozenschuiver maar doet nu rondom klantbeleving een duit in het zakje met ‘de WOW factor’. Als je het mij vraagt een slechte uitwerking van een gekopieerd idee.

XPEL | Voor XPEL ontwikkelden we een campagne waarbij de corporate identity in lijn is gebracht met de ‘Europese’ feel zonder de bestaande stijl geweld aan te doen. Op basis van persona’s targetten we op drijfveren van potentiële klanten. We vragen ze letterlijk hun drijfveren uit te dagen. Aan deze drijfveren koppelen we vervolgens producteigenschappen van de autolakbeschermingsfolies. In het voorbeeld links: No Sweat (Geen Zorgen) linkt naar de producteigenschap ‘beschermende kwaliteit’ van de folie en daarmee kun je zorgeloos doen wat je wilt om erbij te horen.

Bibliotheek Midden-Brabant | Bij Bibliotheek Midden-Brabant is dit onderscheidend vermogen inmiddels overduidelijk aanwezig. Nu eens niet om concurrentievoordeel te halen. Maar om het negatieve imago van zich af te schudden. Bibliotheken zijn al langer op zoek naar een nieuwe identiteit. Het gaat niet meer om stoffige boeken alleen. Wat van start ging als ‘De Kennismakerij’ is nu grootschalig doorvertaald in de LocHal. Het paradepaardje van Bibliotheek nieuwe stijl. Design inspireert. Zo onderscheiden ze zich van de ‘oude stijl’. En met succes. Meer uitleen, meer bezoekers. Een grote diversiteit in productaanbod. En een enorme impact in de stad. Iedereen blij…

De getallen.

Return-on-investment-on-design…

Goed ontwerp werkt. Het is van waarde voor merken en producten en er is een directe relatie tussen design en return-on-investment. Uit onderzoek (bron: onderzoek BNO) blijkt dat opdrachtgevers dat ook zo ervaren. De resultaten zijn overtuigend. 77% van de respondenten vindt zelf dat design van grote waarde is voor hun eigen merk/product.

Respondenten geven aan ervaring te hebben binnen meerdere ontwerpdisciplines:
10 % ruimtelijk ontwerp
56 % digital design
46 % grafisch ontwerp
14 % corporate design
55 % packaging design
68 % brand design

89% concurrentievoordeel
Zelfs 89% van de respondenten zijn het eens met de stelling dat design helpt met het bouwen én in stand houden van duurzaam concurrentievoordeel. Het zijn niet mis te verstane uitslagen. Design is geld waard.

Creativiteit
Tot nu toe hebben we vooral gesproken over design. Een uiting van creativiteit die iedereen herkent. Mijn beeld is dat creativiteit in veel meer zit dan alleen vormgeving. Ik zie dit terug in strategie, in marktbewerking en nog veel meer. In tijden van meten, weten en conversie is creativiteit misschien wel hetgeen waar het echte verschil wordt gemaakt. Het belang van oorspronkelijk kwalitatief werk neemt toe.

Online weegt dit misschien nog wel zwaarder dan offline. Daar zijn techniek, conversie en clicks dominant. Design en concept wordt er zwaar onderschat. Een van de weinige niet meetbare onderdelen. Hoe zou dat komen? Waarschijnlijk omdat creativiteit niet te automatiseren valt. Het blijft mensenwerk.

ROI on Schwung
Natuurlijk is er meer van belang bij het succesvol branden van een merk of product. Kennis, kunde en creativiteit, alles speelt een rol. Wij noemen het Schwung toevoegen. Het resultaat is meer dan de som der delen. Net dat stukje ongrijpbare extra. In klantrelatie gaat het om de ‘klik’, de magie die je samen hebt.

Graag verdiepen we ons in nieuwe markten en probleemstellingen om zo samen met de klant op zoek te gaan naar dat stukje ‘extra’. Interesse om te zien hoe dat werkt? Kom gerust eens langs. We ontvangen je in deze Coronatijden op gepaste afstand met ‘open armen’. Of houden een videogesprek. Bijna hetzelfde…

Design matters
Heb jij creativi-tijd en een uitdaging? Laat dan de ‘mannen’ van Schwung eens meekijken. We verrassen je graag met kneiter goed design.

Merk-werk-vragen?

Stel ze aan Nick