Bibliotheken werken aan maatschappelijke uitdagingen als participatie en laaggeletterdheid. Ze zijn vol in transitie. Passen hun visie en dienstverlening aan. Ondanks de vernieuwingen houden ze een suf imago. Schwung hielp de de transitie vorm te geven en bedacht twee labels en één platform om het proces zichtbaar te maken.

Hoe breng je een bibliotheek in transitie?

Bibliotheken hebben last van een hardnekkig suf imago. Veel mensen associëren een bibliotheek met een ‘uitleenfabriek’ waar je niets te zoeken hebt als je geen fervent lezer bent. Dat merkte de Bibliotheek Midden-Brabant ook. Daarom wilde ze een imago campagne starten. De opdracht groeide uit tot iets veel groters, en won zelfs een communicatieprijs

Bibliotheek Nieuwe Stijl
De Bibliotheek Midden-Brabant organiseert lezingen en evenementen, en is te vinden op scholen, in verzorgingshuizen en zelfs op festivals. Eén minpuntje. Maar weinig mensen wisten hiervan. Tijd voor een imagoverandering en herpositionering.

Na een pitchronde voor bureaus uit de regio bleek de keuze eenvoudig. Corine Kaijim, communicatieadviseur bij de Bibliotheek Midden-Brabant: “Het plan van Schwung stak met kop en schouders boven alle anderen uit.” Ook de aanpak was totaal anders. “Ze begonnen niet meteen te denken in een campagne, maar deden eerst een stap terug en keken naar wat nu écht onze vraag was. Dat gaf ons goede handvatten om onze wirwar aan gedachten te kanaliseren.”

Herpositionering
Al snel werd duidelijk dat een imagocampagne de lading niet dekte. Samen met Schwung bedacht de Bibliotheek Midden-Brabant daarom het platform Bibliotheek Nieuwe Stijl. In de Bibliotheek Nieuwe Stijl komen twee concepten samen: de Kennismakerij en Places to Bieb. De Kennismakerij staat voor alles wat de bibliotheek doet dat niet met boeken, schrijvers of lezingen te maken heeft. Places to Bieb gaat over alle plekken buiten de vestigingen waar de Bibliotheek Midden-Brabant actief is. De activiteiten waren niet nieuw voor de bibliotheek, de overkoepelende jas waar het in gestoken werd wel.

Het idee werd eerst intern geladen. Vervolgens kreeg de campagne handen en voeten met het platform www.bibliotheeknieuwestijl.nl. Daarmee draagt de bibliotheek, op advies van Schwung, niet alleen uit wát ze doen, maar ook waarom. “Het laat echt het bestaansrecht van de bibliotheek in de 21e eeuw zien. Dat is iets wat veel mensen kwijt zijn”, vertelt Kaijim.

Testcase Tilburg
Vaak proberen retailers iets als eerste uit in Tilburg. Voor het nieuwe jasje van de Bibliotheek gold dat ook. Het Tilburgse project groeide uit tot een testcase. Bibliotheken uit het hele land zijn geïnteresseerd. En de erkenning komt niet alleen vanuit de branche. De campagne van Schwung en de Bibliotheek Midden-Brabant won in 2016 de titel ‘beste communicatiecampagne van Brabant’. Corine: “Iedere bibliotheek worstelt met hetzelfde. Maar uit de reacties van collega’s – zowel van bibliotheken als communicatie-experts – blijkt wel dat wij echt vooroplopen met onze aanpak. Er wordt naar ons gekeken, en dat maakt ons trots!”

“Het plan van Schwung stak met kop en schouders boven alle anderen uit”Corine Kajim Communicatie bibliotheek MB

Nick de Cock, mede-eigenaar van Schwung: “Een traject als dit vergt lef van de opdrachtgever. De oorspronkelijke imagocampagne is er niet van gekomen. Maar we hebben de bibliotheek wel op een totaal andere manier weten neer te zetten in Tilburg.”

Wil jij jouw organisatie op een andere manier in de markt zetten?

Merk-werk-vragen?

Stel ze aan Nick