In de loop van de jaren waren de kernwaarden van de GGD West-Brabant een beetje vervaagd. Het was tijd voor een heroriëntatie. Wie zijn we? Waar staan we voor? Schwung hielp de GGD om de eigen identiteit te vinden en die zowel in- als extern uit te dragen.

GGD branding

Hoe versterk je met kernwaarden je marktpositie?
GGD West-Brabant zet zich in voor het bewaken, beschermen en bevorderen van de gezondheid en veiligheid van alle inwoners van West-Brabant. De GGD van bekommert zich zowel om baby’s als om hoogbejaarden, om mensen die een soa-test af willen laten nemen en om reizigers die een vaccinatie nodig hebben. Ook bij arrestantenzorg en euthanasie is de GGD betrokken. De lijst GGD-activiteiten is nog veel en veel langer. Toch zijn maar weinig mensen zich bewust van de reikwijdte en het belang van de GGD. Samen met Schwung brengt de GGD daar geleidelijk verandering in. Dat gebeurt op verschillende manieren, zowel intern als extern.

Verhalen bij het kampvuur
Een merk goed neerzetten, begint bij de medewerkers. Zij moeten het merk immers leven en uitdragen. Maar wat er precies uitgedragen moest worden, was onduidelijk. “Onze mensen waren onbekend met onze kernwaarden”, vertelt communicatie adviseur Jeroen Polman. “Daarom zijn we samen met Schwung opnieuw naar onze kernwaarden gaan kijken. Dat deden we onder meer tijdens zogenaamde kampvuursessies. Tijdens die sessies keken medewerkers terug op de voorbije jaren. Ze vertelden waar ze trots op waren. Wat ons kenmerkt. Wat onze kracht is. Dat resulteerde in allerlei mooie verhalen en waarden. Die verhalen hebben we teruggebracht tot vijftien waarden. Vervolgens mochten de medewerkers zelf bepalen wat onze nieuwe kernwaarden zouden worden.” Schwung vatte de uitkomsten samen in een fris en krachtig boekje. “Dat was heel leuk. Ook dat was weer anders dan we normaal zouden doen.”

Creatief en binnen budget
Het resultaat van dat traject werden vervolgens door Schwung visueel gemaakt. Daarna was het zaak om de waarden in de organisatie te laten landen. Daarvoor introduceerde Schwung het karakter “Elke”. Elke staat voor de hele GGD-organisatie. Polman: “Elke bij de GGD is iedereen. Ik ben Elke. Jij bent Elke. Elke medewerker draagt bij aan het resultaat van de GGD. Ik vind het gaaf dat Schwung met zo’n creatieve oplossing op de proppen komt. Dat is namelijk precies wat ik vraag van externe partijen: creativiteit. Bij Schwung werken creatieve professionals met passie die als geen ander creatieve concepten neer kunnen zetten. Concepten die bovendien binnen ons budget blijven – we werken tenslotte met gemeenschapsgeld. Schwung begrijpt dat.”

Out of the box jaarverslag
Het vermogen om creatief en out of the box te denken, toonde Schwung ook toen de GGD nadacht over een nieuwe verschijningsvorm van het populair jaarverslag. “Ze ontwikkelden een multimediaal, online concept – een soort digitaal magazine. Op het moment dat je het jaarverslag opent, heet onze directeur je welkom. Opnieuw wisten ze een onverwachte twist te geven aan de opdracht.”

'Heldere visie heeft tot succesvolle implementatie geleid'
Jeroen Polman
GGD west brabant Communicatieadviseur

De kracht van samenwerken GGD is een opdrachtgever waarbij we vaak de samenwerking opzoeken met andere partijen. Het is een 1-2-drietje tussen Schwung, Mercuur en GGD west brabant. Steeds een ander in de lead. Gezamenlijk bewaken we de uitgangspunten van het merk en realiseren we sterk werk!

Merk-werk-vragen?

Stel ze aan Nick