• Hoe zet je een merk op de kaart in een globaliserende markt?

    De ooit zo traditionele markt van matrijzenproductie waarin vakmanschap centraal stond, is door de crisis en globalisering compleet veranderd. Wat betekent dat voor je merkpositionering en marktbewerking? Met die vragen ging Schwung voor HMI Moulds aan de slag. We ontwikkelden een nieuwe huisstijl en bedachten het garantielabel ‘Dutch Quality Warranty’.

Bij HMI Moulds zagen ze al die veranderingen op tijd aankomen. Het bedrijf had al een eigen fabriek, proef-spuitgieterij en een schat aan ervaring, maar koos heel bewust voor verbinding met buitenlandse fabrikanten. Zo ontstond een netwerk aan leveranciers die hoogstaande kwaliteit leveren. En HMI Moulds ging naast de productie ook aanvullende diensten leveren, zoals onderhoud en het testen van in het buitenland gefabriceerde matrijzen. Een nieuw businessmodel was geboren.

Dutch Quality Warranty

Het businessmodel stond en had zich bewezen. Maar hoe zet je het goed weg in de markt Dat was waarin Schwung toegevoegde waarde kon bieden. We ontwikkelden onder andere een nieuwe huisstijl en het garantielabel ‘Dutch Quality Warranty’. Dat label stelt opdrachtgevers gerust bij het aanbieden van outsourcingstrajecten. Tijdens het ontwikkelproces zijn het namelijk de Nederlandse vakmannen die voor de technische specificaties zorgen en de communicatie met de buitenlandse fabriek doen. Voor de levering worden de matrijzen uitvoerig getest in de Nederlandse fabriek. En waar nodig geoptimaliseerd. Zo wordt een 100% kwaliteitsgarantie geborgd en blijven de prijzen concurrerend.

  • Merkstrategie
  • Marktbewerking
  • Concept en vormgeving
  • Websites en webshops
  • Online marketing
  • Arbeidsmarkt communicatie

MEER WETEN?
Neem contact
op met
Heleen Verhoeven
013 462 02 40

Werkzaamheden

Positionering

Dit alles vraagt ook om een degelijke online presentatie. Op de nieuwe website kwam de dienstverlening van HMI centraal te staan in de communicatie. En producten van opdrachtgevers werden ‘in de etalage’ geplaatst. “Door de ervaring en eigen fabriek heeft HMI Moulds een unieke positie in de markt. HMI is geen inkoopmatrijzenschuiver, maar een superspecialist die een unieke service kan bieden. Daarin zagen wij een mooie opening voor de positionering”, vertelt Nick de Cock, directeur en creatief strateeg bij Schwung.

Naast productie en techniek wordt de aanvullende dienstverlening een belangrijke USP. Het vakmanschap blijft, maar komt in dienst te staan van de veranderende vraag van de markt. HMI Moulds verkoopt geen techniek maar een high-end service. Dat is een wezenlijk verschil met vroeger.

“Schwung hielp ons op technisch en praktisch vlak, maar was voor ons ook heel sterk van toegevoegde waarde in het marketingadvies. Zij hielpen ons de boodschap helder te krijgen en goed neer te zetten”, aldus Eric Huyding, directeur HMI Moulds.

In de volgende fase wordt de markt actief opgezocht via online marketing, LinkedIn-campagnes, nieuwsbrieven en meer… Schwung blijft daar als merkstrateeg nauw bij betrokken.

“Zij hielpen ons de boodschap helder te krijgen en goed neer te zetten”

Eric Huyding
HMI Moulds Directeur
contact

Meer weten?
Vraag het